Strona/Blog w całości ma charakter reklamowy, a zamieszczone na niej artykuły mają na celu pozycjonowanie stron www. Żaden z wpisów nie pochodzi od użytkowników, a wszystkie zostały opłacone.
Skip to content Skip to footer

Czy światło w moim rowerze jest zgodne z przepisami?

Dla nas wszystkich stało się jasne, że możliwe jest używanie tylnych świateł rowerowych w trybie migającym po ogłoszeniu przez Gregorio Serrano López, dyrektora generalnego ds. ruchu drogowego, w którym określono, że oprócz tego, że jest to legalne, zwiększa widoczność najbardziej zagrożonej grupy na drodze, rowerzystów.

Do tego momentu wszystko było jasne, ale teraz dochodzi druga część, która nie jest do końca jasna, zwróć uwagę na tekst: OŚWIETLENIE BŁYSKOWE” DLA ROWERÓW NIE MOGĄ PODLEGAĆ KARZE GRZYWNY ZA NARUSZENIE PRZEPISÓW O RUCHU DROGOWYM I BEZPIECZEŃSTWIE RUCHU DROGOWEGO, O ILE NIE POWODUJĄ OLŚNIENIA INNYCH UCZESTNIKÓW RUCHU DROGOWEGO, CO JEST WYMOGIEM NIEOŚLEPIAJĄCYM DLA ŚWIATEŁ ZGODNYCH Z WW. PRZEPISAMI TECHNICZNYMI”.

Innymi słowy, można je nosić, ale muszą być zgodne z ustalonymi przepisami i tu pojawia się pytanie, jak sprawdzić, czy moje oświetlenie są zgodne z tymi przepisami. Aby to zrobić trzeba znać dwa ważne czynniki, z jednej strony co mówią przepisy o intensywności oświetlenia rowerowego, a z drugiej strony trzeba znać specyfikację techniczną lampek, które noszę lub które chcę kupić. Więcej informacji na stronie https://huza.pl/oswietlenie-rowerowe-dlaczego-jest-tak-wazne-3351/

Przepisy dotyczące oświetlenia rowerowego

Przepisy są jasne, o ile się je znajdzie, co nie zawsze jest łatwe. W tym przypadku rowerzystów dotyczy Dekret Królewski 339/2014, z dnia 9 maja, który ustanawia wymagania dotyczące wprowadzania do obrotu i wprowadzania do użytku rowerów i innych rowerów oraz ich części i komponentów. ZAŁĄCZNIK V zatytułowany “Wymagania techniczne dotyczące reflektorów i świateł głównych” określa dopuszczalne natężenie oświetlenie świateł rowerowych mierzone w kandelach.

Przepisy dotyczące oświetlenia roweru w ruchu drogowym

  1. Światło tylne = 4 do 12 kandeli

  2. Światło przednie = 4 do 60 kandeli

Teraz już wiemy, że możemy przewozić na rowerze przednie światło, które nie przekracza 60 kandeli i tylne światło, które nie przekracza 12 kandeli. Teraz przychodzi kolejna enigma: Ile Kandeli mają moje lampki rowerowe? Rzeczywistość jest taka, że niewiele marek podaje Kandele swoich rowerów, normalną rzeczą jest to, że podają tylko Lumeny, ale aby móc dokonać konwersji z Lumenów na Kandele konieczna jest również znajomość kąta rozwarcia emitowanego oświetlenie, co nie zawsze jest podawane przez producenta.

Wzór, który dokonuje tego przeliczenia jest następujący: cd = lm / ( 2π(1 – cos(°/2)) ), ale nie martw się, jest wiele kalkulatorów online, które zrobią obliczenia za Ciebie. Jako przykład pokazujemy liczbę kandeli niektórych lampek powszechnie używanych przez rowerzystów.

Z tego co widzieliśmy, praktycznie wszystkie tylne oświetlenie są zgodne z przepisami, ale należy uważać na przednie oświetlenie, większość z nich przy maksymalnym natężeniu nie spełnia przepisów podczas jazdy po drodze, rozumie się, że to natężenie powinno być stosowane na drogach wiejskich poza drogą publiczną.

Biorąc pod uwagę obecne przepisy dotyczące świateł, które muszą posiadać rowery, nie byłoby źle, gdyby marki produkujące lampki wyraźnie uwzględniały kandelę każdego ze swoich urządzeń, dzięki czemu będziemy wiedzieli, czy jeździmy zgodnie z przepisami, czy po prostu w jednej pozycji mieści się ona w normie, a w innej o większym natężeniu byłaby poza normą.

Najlepsze marki oświetlenia rowerowego na rynku

Na rynku jest wiele różnych marek świateł rowerowych do wyboru. Przy tak dużej różnorodności może być trudno kupić odpowiedni dla osobistych potrzeb i gustów oraz rozpoznać, które z nich są najlepsze. Dzięki porównaniom w linternas10 poznamy 8 najlepszych marek świateł rowerowych, które istnieją obecnie.

1) Cateye

Ta japońska firma produkuje jedne z najwyższej jakości produktów na rynku. Firma została założona w Osace w 1954 roku i jest odpowiedzialna za wprowadzenie na rynek pierwszego migającego oświetlenie rowerowego w 1964 roku.

Volt o mocy 800 lumenów to lekkie, wytrzymałe urządzenie z akumulatorem litowym i 5 trybami pracy. Szczególnie nadaje się do użytku drogowego.

2. Lezyne

Ta prestiżowa firma produkująca akcesoria rowerowe ma swoją siedzibę w Kalifornii w USA. Założył ją w 2007 roku Niemiec Micki Kozuschek, opracowując w 2011 roku swoją pierwszą linię lampek rowerowych LED.

Macro Drive 1100XL to bardzo mocne światło, z pięcioma stałymi poziomami intensywności i dwoma trybami migania. Posiada samodzielny, niewymienny akumulator i jest bardzo wytrzymałą lampą, która doskonale sprawdza się w deszczowych warunkach.

3) Knog

Knog to australijska marka, która powstała dopiero niedawno, ale w ciągu zaledwie kilku lat wyrobiła sobie markę w branży rowerowej. Jej lampy drogowe są bardzo cenione przez użytkowników i mają świetny stosunek jakości do ceny. Firmie udaje się w swoim krótkim istnieniu wygenerować dużą i lojalną bazę klientów.

Blinder Road 400 to przednia lampka o świetnym stosunku mocy do rozmiaru. Eksperci zalecają jego stosowanie zwłaszcza do oświetlania ciemnych miejsc na drodze. Posiada dwie diody LED o maksymalnej mocy 400 lumenów oraz wewnętrzny akumulator litowy.

4. Fenix

Jest to firma chińska, ale produkowane przez nią produkty wyróżniają się przede wszystkim świetnym wykonaniem i pięcioletnią gwarancją.

ℹ️ ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Dodaj swój komentarz

Czy światło w moim rowerze jest zgodne z przepisami? - CNOS